Monday, November 30, 2009

Coretan Petang

oleh CAM (cetusan anak muda)

"Felda yang jadi penyumbang ekonomi kedua terbesar negara lepas Petronas. Kira Felda pun macam beri makan pada rakyat Malaysia...."

Terkenang saya kepada ayat di atas ketika mengunjungi rumah seorang sahabat di Felda Jengka 18 di Jengka, Pahang dua tahun yang lalu. Bapa kepada sahabat saya ini seorang penyokong totok Umno dan terlibat sebagai AJK cawangan. Beliau begitu marah kepada golongan muda yang sudah tidak menyokong Umno termasuk saya. Sahabat saya awal-awal lagi berpesan "Bapak aku ni kuat Umno, semua betul jer kat Umno tu, tak payahlah kau cerita politik pembangkang kat dia."

Namun, hati saya keras hendak juga melihat dan menilai sekuat mana bapa sahabat saya ini berhujah mempertahankan parti totok kesayangan beliau itu.

Seketika sedang beliau rancak membicarakan Felda hebat itu ini, lalu saya bertanya;
"Mintak maaflah pakcik, nak tanya kalau Felda tu penyumbang ekonomi kedua terbesar Malaysia, kenapa di kawasan Felda Jengka 18 ni bergelap jer takde lampu jalan?"

Lalu dengan segera dijawab oleh bapa sahabat saya ini;
"Kalau nak pasang lampu, nanti peneroka sini yang kena bayar!"...jawab dengan yakin...

Sekali lagi saya bertanya;
"Ait..pelik tu! Pakcik kata Felda penyumbang ekonomi kedua terbesar dan beri rakyat Malaysia makan tapi takkan lampu jalan dalam Jengka 18 ni pun peneroka jugak yang kena bayar???".

Jawapan yang sama juga dijawab oleh orang tua ini dan ditambah; "lagi pun susah peneroka nak dapatkan lampu jalan."

Saya membalas; "Pakcik kan AJK Umno kawasan ni...takkan tak boleh dapat bantuan untuk lampu jalan!?"..sedikit menyindir...

Terdiam seketika bapa sahabat saya itu...memikir seketika jawapan yang hendak diluahkan kepada saya. Kemudian dia membalas;
"Perkara begini nak kena bincang dalam mesyuarat dulu, dah setuju baru mesyuarat pulak dengan pengurusan Felda Jengka 18."

Tanpa menunggu panjang, saya terus memotong hujah petang itu; "Pakcik, bayangkanlah saya ni orang luar...tak biasa dengan laluan di kawasan ni...bawak kereta..dan kalau lalu waktu malam dah tentunya gelap laluan masuk di sini...buat terlanggar anak-anak orang kawasan ni dah susah pulak jadinya.."

sambung saya lagi; "lagi pun untuk kemudahan dan keselamatan orang-orang kawasan ni jugak...sekurang-kurangnya nampaklah orang lalu lalang...kalau Felda kaya raya sampai boleh nak buat Menara Felda tapi nak sediakan kemudahan lampu jalan pun tak boleh...MAKNAnya pakcik kena tipulah....jadi AJK Umno pun takde ikhthiar nak dapat lampu jalan...peneroka terbiar takde kemudahan asas..apalah ertinya status penyumbang ekonomi kedua terbesar negara? Kalau pakcik dok diam jer macam ni, silap-silap peneroka semua berlaparlah..yang kenyang pengurusan kawasan ni."

Bapa sahabat saya itu terus termenung jauh...mungkin marah dengan jawapan saya atau mungkin pencerahan tiba-tiba menerjah akal fikirannya. Akhirnya perbualan itu mati tanpa ada balasan hujah...dan sahabat saya muncul semula dan bertanya; "Apa yang kau 'bambu' bapak aku tu?"...saya jawab ; "Ada lah...aku beri bapak kau 'clear' sikit..."
Tanya lagi sahabat saya; "Clear apa?"
Jawab saya; "Kau tanya sendirilah...kakakakaka"

Didoakan dengan segala rahmat dan izinNYA, semua umat Islam (termasuk peneroka Felda) dibebaskan fikiran dan diri mereka daripada terus diperhambakan manusia dan kezaliman. Amin.

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete